
   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj br. 53, za jun 2014. 

 

IV  MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH 

ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA 

 

 REGULATORNA TELA  

 

1. Republička radiodifuzna agencija (RRA)  

 

1.1.  Izmene Kodeksa emitera 

 

Savet Republičke radiodifuzne agencije je na sednici održanoj 30. maja 2014. godine, o čemu je  

izdao saopštenje 10. juna, usvojio izmene i dopune Opšte obavezujućeg uputstva o ponašanju 

emitera – Kodeks emitera, i to u delu II, tačke 5. i 6, koje se odnose na informisanje o 

kriminalitetu i toku krivičnog postupka, kao i na tretman religije i verske programe. Ovo je prva 

promena Kodeksa emitera od 2007. godine i donosi značajne promene u tretmanu ove dve vrste 

programa.  

 

Deo koji se odnosi na praćenje krivičnog postupka je u velikoj meri preciziran, pa se tako 

detaljno definiše kakve su obaveze emitera u odnosu na tretman pretpostavke nevinosti. Po 

novim pravilima, emiteri ne mogu da označe učiniocem krivičnog dela lice protiv koga je 

pokrenut krivični postupak, ili u odnosu na koje su preduzete radnje koje prethode krivičnom 

postupku (npr. hapšenje, saslušanje uhapšenog, zadržavanje osumnjičenog), pre pravosnažne 

odluke suda kojom se utvrđuje njegova odgovornost. S druge strane, emiter je dužan da poštuje 

pretpostavku nevinosti bez obzira na to da li pretpostavku poštuju državni organ ili javno glasilo 

čiju informaciju prenosi. U prvom delu izmena je svakako dobra, imajući u vidu da je korisno da 

se precizira šta poštovanje pretpostavke nevinosti prilikom emitovanja programa podrazumeva, 

dok je, s druge strane, prevaljivanje obaveze na emitera da pretpostavku nevinosti poštuje čak i 

kada prenosi saopštenje državnog organa ili informaciju iz drugog javnog glasila problematično. 

Savet RRA se ovakvim rešenjem priklonio shvatanju pojedinih domaćih sudova da je medij 

odgovoran čak i kada verno prenosi saopštenje državnog organa. Ovo može biti u suprotnosti s 

praksom Evropskog suda za ljudska prava u primeni člana 10 Evropske konvencije, koja je na 

stanovištu da su mediji, kad doprinose javnoj debati o stvarima od interesa za javnost, slobodni 

da se pouzdaju u dokumente državnih organa, bez obaveze da vrše nezavisnu istragu njihove 

istinitosti. Ovo je potvrđeno i nizom presuda Evropskog suda za ljudska prava, na primer Bladet 

Tromso i Stensaas protiv Norveške od 20. 5. 1999. godine i Colombani protiv Francuske od 25. 6. 

2002. godine, gde je Evropski sud eksplicitno zauzeo stav da medij i novinari, ako citiraju 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj br. 53, za jun 2014. 

 

dokument nadležnog organa, nisu obavezni da proveravaju istinitost klevetničkih i difamnih 

citiranih tvrdnji, kao i da ne odgovaraju za njihovo objavljivanje. Odgovornost za kršenje 

pretpostavke nevinosti bi u tom slučaju morala da bude pripisana državnom organu, a ne mediju 

koji je takvo saopštenje preneo. Druga bitna izmena Kodeksa je uvođenje tačke pod nazivom: 

„Očuvanje autoriteta i nepristrasnosti suda” umesto ranije „Zabrane pritiska na sud”. Do sada je 

ovom odredbom Kodeksa bilo „zabranjeno emitovati emisije kojima se namerno prejudicira 

ishod sudskog postupka“, dok se u novom tekstu Kodeksa, u toku trajanja krivičnog postupka 

zabranjuje emitovanje „ideja, informacija ili mišljenja kojima se predviđa ishod tog postupka…na 

način na koji je moguće uticati na ishod tog postupka”. U nastavku se daje i obrazloženje ove 

zabrane, te se navodi da je njen cilj u tome da se spreči da se nenamernim ili namernim 

pritiskom na sud okrivljenom uskrati pravo na pravično i nepristrasno suđenje, ali ne i da se 

utiče na slobodu emitera da iznosi ideje, informacije ili mišljenja o radu sudova i drugih 

pravosudnih organa. Dakle, do sada se sankcionisalo namerno prejuduciranje toka postupka, 

dok sada namera nema nikavog značaja. Takođe, iako se na prvi pogled čini da je odredba 

precizirana, ostavlja se veliki prostor za diskrecionu ocenu RRA o tome koje emitovanje ideja, 

informacija ili mišljenja može da „utiče na ishod postupka”. Član 46. Ustava Republike Srbije 

propisuje da se sloboda izražavanja može zakonom ograničiti ako je to neophodno radi, između 

ostalog, čuvanja autoriteta i nepristrasnosti suda. Pored toga, član 20. Ustava predviđa da su pri 

ograničavanju ljudskih prava, svi državni organi (analogijom bi to bila i nezavisna regulatorna 

tela, imajući u vidu da su nosioci javnopravnih ovlašćenja) dužni da vode računa o „suštini prava 

koje se ograničava, važnosti svrhe ograničenja, prirodi i obimu ograničenja, odnosu ograničenja 

sa svrhom ograničenja i o tome da li postoji način da se svrha ograničenja postigne manjim 

ograničenjem prava”. Iako nije sporno da se sloboda izražavanja može ograničiti radi zaštite 

autoriteta i nepristrasnosti suda, čini se da u ovom slučaju norma zapravo nije dovoljno jasna. 

Postavlja se pitanje koji je to način na koji iznošenje ideje, informacije ili mišljenja kojima se 

predviđa ishod krivičnog postupka ili kojima se ocenjuje procesna vrednost dokaza koji su 

izvedeni ili treba da budu izvedeni u krivičnom postupku, može uticati na ishod krivičnog 

postupka. U čitavom nizu presuda Evropskog suda za ljudska prava izričito je navedeno da, u 

kontekstu ograničenja slobode izražavanja, propisanost zakonom podrazumeva da norma mora 

da bude dovoljno pristupačna, a da građanin mora, s obzirom na okolnosti, da ima adekvatna 

saznanja o pravnim pravilima koja se odnose na dati predmet, a da se jedna norma ne može 

smatrati „zakonom” ako nije formulisana na dovoljno jasan način da omogući građaninu da joj 

prilagodi svoje ponašanje. U presudi u slučaju Malone protiv Ujedinjenog Kraljevstva iz 1984. 

godine ukazuje se da bi „bilo protivno vladavini prava kada bi se diskreciona ovlašćenja vlasti 

izražavala u obliku neobuzdane moći”, pa zakon mora dovoljno da označi „granice diskrecionog 

prava datog nadležnim organima”. Kako je RRA ovlašćena da donosi i tumači i sprovodi Kodeks, 

te da primenjuje mere protiv emitera, neophodno je preciznije definisati ovaj oblik 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj br. 53, za jun 2014. 

 

nedozvoljenog ponašanja kako bi emiteri znali šta je dozvoljeno u komentarisanju sudskih 

postupaka, a šta ne. U suprotnom će novinari i mediji, i u slučaju kad izveštavaju o sudskim 

postupcima, izveštavati sa zadrškom i strahom, što nikako ne može biti dobro. 

 

Kodeks je izmenjen i u delu koji se odnosi na emitovanje verskih programa. Ove izmene su, za 

razliku od izmena u odnosu na izveštavanje o sudskim postupcima, korak napred, imajući u vidu 

da je izbačen deo koji je do sada nosio naziv „Zaštita crkava i verskih zajednica”, koji je, između 

ostalog, predviđao zabranu tretiranja verskih shvatanja i učenja priznatih crkava i verskih 

zajednica na diskriminatorski i uvredljiv način, kao i obavezu emitera da poštuju „Ustavom 

zagarantovanu slobodu veroispovesti” i sprečavaju omalovažavanje, vređanje i ismejavanje 

simbola i učenja tradicionalnih crkava i verskih zajednica u svom programu. Ova odredba davala 

je široku i gotovo ničim ograničenu diskreciju RRA da procenjuje šta je to „uvredljivo” za 

pojedinu versku zajednicu ili crkvu. Iako u praksi ova odredba nije primenjivana, odnosno nije 

pravila probleme, dobro je da je prepoznato da može potencijalno da bude zloupotrebljena kao 

mehanizam za neopravdano ograničavanje slobode izražavanja. 

 

1.2.  Izveštaji o ispunjenju programskih i zakonskih obaveza za javne servise 

 

RRA je u junu objavila izveštaje o ispunjenju programskih i zakonskih obaveza za oba javna 

servisa (RTS i RTV) za 2013. godinu. Ovog puta, izveštaji se odnose i na radijske programe javnih 

servisa, što ranije nije bio slučaj. Ono što je evidentno u izveštajima jeste to da u programima 

javnih servisa dominiraju reprizni sadržaji u odnosu na premijerne, što je naročito vidljivo na 

primeru RTS 1 (u odnosu na 2012. godinu učešće premijernog programa je palo za više od 20%) 

i RTS 2 (gde je u odnosu na 2012. godinu skoro 30% manje premijera). U 2013. godini nijedan od 

TV programa javnih servisa nije ispunio kvotu nezavisne produkcije od 10%. Najbliži ovom 

procentu je bio RTS 2 sa oko 9%, a najudaljeniji RTV 2 sa 0,36%. Pored toga, iako izveštaji 

posebno to ne podvlače, programski sadržaji namenjeni nacionalnim manjinama gotovo da ne 

postoje na programima republičkog javnog servisa, iako je emitovanje takvih sadržaja zakonska 

obaveza i republičkog, a ne samo pokrajinskog javnog servisa. Pokrajinski javni servis, s druge 

strane, emituje program na jezicima 9 nacionalnih manjina već dugi niz godina. Izveštaji takođe 

konstatuju slabu zastupljenost dokumentarnih, naučnih, kulturnih i dečijih programa, te 

dominaciju informativnog programa. Kako je misija javnih servisa da informišu, edukuju i 

zabave, očigledno je da se sa udelom obrazovnih programa ozbiljno zakazuje. Što se tiče analize 

radijskih programa, izveštaji se uglavnom zadržavaju na statistici, bez jasne ocene ispunjenosti 

specifičnih funkcija javnih servisa. Analizirajući rezultate izveštaja, zaključujemo da su problemi 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj br. 53, za jun 2014. 

 

gotovo identični iz godine u godinu. Drastični pad procenta premijernog programa posledica je 

krize koja pogađa i javne servise i nenalaženja optimalnog modela za finansiranje javnih servisa. 

Neodgovornim izjavama političara građanima je najavljeno ukidanje pretplate, što je njenu 

naplatu (za oba javna servisa) spustilo na istorijski minimum. Ovo se logično odrazilo i na 

kapacitet sopstvene produkcije, kao i na mogućnost kupovine premijernih programa. Takođe, 

sami izveštaji, iako poboljšani u odnosu na ranije godine, makar utoliko da sada prate i radijske 

programe, i dalje imaju nedostatke koji su i ranije postojali – odsustvo kvalitativne analize i 

adekvatne analize efekata ranijih izveštaja, odnosno nedostatak ocene da li su nalazi prethodnih 

izveštaja uticali na ispravljanje uočenih nedostataka. Budući da se određeni neuspesi koji se 

odnose na ispunjenost programskih i zakonskih obaveza ponavljaju iz godine u godinu (na 

primer, nedostizanje obaveznih kvota nezavisnih produkcija), nalazi prethodnih izveštaja po 

svemu sudeći uopšte ne utiču na ispravljanje uočenih nedostatka, što svakako zabrinjava. 

 

1.3.  Izveštaj o ispunjenju zakonskih i programskih obaveza komercijalnih emitera 

 

RRA je u junu na svojoj Internet prezentaciji objavila i Izveštaj o ispunjenju obaveza 

komercijalnih emitera za 2013. godinu. Radi se o redovnom godišnjem izveštaju o ostvarivanju 

programskih i zakonskih obaveza iz Zakona o radiodifuziji i Zakona o oglašavanju komercijalnih 

emitera koji imaju dozvolu za nacionalno pokrivanje. Ove godine dva nacionalna emitera nisu 

ispunila obaveze predviđene Zakonom o radiodifuziji koje se tiču obavezne kvote programa na 

srpskom jeziku i obavezne kvote programa sopstvene produkcije, što su jedine kvantitativno 

merljive obaveze emitera po Zakonu o radiodifuziji. TV Prva nije imala najmanje 50% programa 

originalno proizvedenog na srpskom jeziku u ukupnom godišnjem vremenu emitovanja 

programa, čime je nastavila višegodišnji trend neispunjavanja ove zakonske obaveze, iako je i 

ovaj put, kao i prošle godine, bila blizu zakonskom minimumu sa 48,80%. TV Hepi Kids nije 

ispunila obavezu minimalnog učešća programa sopstvene produkcije od 50% od ukupnog 

godišnjeg programa na srpskom jeziku, uz drastičan pad ovog procenta u odnosu na 2012. 

godinu (sa 16% na samo 0,19%). U programima nacionalnih komercijalnih emitera, po nalazu 

RRA, dominiraju zabavni programi (u kojima prednjači TV Pink) i informativni programi (u 

kojima prednjači TV B92), dok je naznačeno i značajno prisustvo rijaliti programa. Najviše 

programa sopstvene produkcije ima TV Pink, najviše premijernih programa TV Hepi, a repriznih 

TV Prva. Osim informativnih i zabavnih programa, ostali programski žanrovi (dokumentarni, 

naučno-obrazovni, kulturno-umetnički, dečiji, sportski itd.) ne prelaze 5% u ukupno 

emitovanom programu, dok na TV Pink i TV Prva ovakvi programi, po nalazu RRA, uopšte nisu 

emitovani. Najviše prekršajnih postupaka RRA je pokrenula zbog obeležavanja programa i 

dužine trajanja oglasnih poruka i TV prodaje. Najviše uočenih nepravilnosti imala je TV Pink 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj br. 53, za jun 2014. 

 

(1340), a najmanje TV Prva (204). Najviše reklamnih sadržaja je emitovala TV Pink, a Hepi Kids 

je jedina televizija koja je na svom programu prikazivala više TV prodaje nego reklama. 

 

U odnosu na prethodnu godinu evidentno je da se trend smanjivanja raznovrsnosti programskih 

sadržaja nastavlja, da se uočene nepravilnosti uglavnom ponavljaju, i to kako u pogledu 

poštovanja odredaba Zakona o radiodifuziji tako i u pogledu Zakona o oglašavanju. RRA je 

ponovila grešku, koju u ovakvim izveštajima ponavlja svake godine, nastavivši da izjednačava 

broj pokrenutih prekršajnih postupaka sa brojem prekršaja, kršeći prezumpciju nevinosti, 

budući da o postojanju prekršajne odgovornosti odluku donosi prekršajni sud, a ne RRA. Kao i u 

slučaju javnih servisa, i ovde se mogu ponoviti iste zamerke koje se odnose na svrhu izveštaja i 

nedostatak kvalitativne analize.  

 

1.4.  Izveštaj o rodnoj ravnopravnosti i polnim stereotipima na programu RTS 1 i 

 Izveštaj o pristupačnosti programa osobama sa invaliditetom, njihovoj 

 zastupljenosti i načinu predstavljanja 

 

RRA je prvi put objavila izveštaje koji se odnose na rodnu ravnopravnost i dostupnost programa 

osobama sa invaliditetom. Prvi izveštaj je ograničen na RTS 1, dok je drugi obuhvatio programe 

oba javna servisa i komercijalnih emitera. Prvi izveštaj naglašava značajnu ulogu javnog servisa 

u promovisanju jednakosti i rodno osetljivog jezika. Izveštaj pohvaljuje napor urednika i 

urednica informativnog programa RTS-a u odabiru tema i sagovornica, ukazuje da rodnih 

stereotipa u informativnom programu uglavnom nema, ali i da korišćenje rodno-ravnopravnog 

jezika još uvek nije zaživelo. Izveštaj ukazuje na to da, iako žene čine većinu u medijima, 

uredničke funkcije uglavnom zauzimaju muškarci.  

 

Izveštaj koji se bavi dostupnošću programa namenjenih osobama sa invaliditetom, za razliku od 

svih do sada opisanih izveštaja, sadrži i kvantitativnu i kvalitativnu analizu. Pored toga, 

interesantno je da je izveštaj rađen u saradnji sa udruženjima osoba sa invaliditetom. Izveštaj 

konstatuje da samo javni servisi imaju obavezu da emituju programe koji su namenjeni osobama 

sa invaliditetom, da oni tu obavezu formalno ispunjavaju, ali da procenat ovih programa u 

ukupno emitovanom programu, kao i njihova raznovrsnost i kvalitet, ne odgovaraju potrebama 

ove grupe korisnika. Što se tiče komercijalnih emitera, u skladu sa Zakonom o radiodifuziji, oni 

nemaju obavezu da svoj program prilagođavaju potrebama osoba sa invaliditetom, ali RRA 

ukazuje na to da se očekuje da „televizije koje imaju nacionalnu frekvenciju pokažu određeni 

stepen odgovornosti i unaprede poštovanje ljudskih prava”, te da „smanje diskriminaciju u 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj br. 53, za jun 2014. 

 

oblasti informisanja”. Po nalazu RRA, emisija namenjenih osobama sa invaliditetom gotovo i da 

nema na programima komercijalnih televizija, sa izuzetkom TV Prva, koja je u 2013. godini 

emitovala tri različite emisije koje su u ukupno emitovanom programu imale udeo od 2,5% (što 

je više od svih javnih servisa koji imaju tu obavezu). Izveštaj se bavi i načinom predstavljanja 

osoba sa invaliditetom u programima emitera, gde se ukazuje na problem stereotipa u 

prikazivanju ovih osoba kao nesamostalnih, kojima treba pomoć, o kojima se govori sažaljivo, ili 

se pak njihovi uspesi preuveličavaju. Na kraju se daju i konkretne preporuke, između ostalog i za 

povećanje i sadržajno obogaćenje programa namenjenih osobama sa invaliditetom. Jedna od 

preporuka je i donošenje uputstva kојim bi sе prеcizirаlе оbаvеzе еmitеrа u оdnоsu nа 

pristupаčnost prоgrаma оvој spеcifičnој društvеnој grupi. Predvodnici u ovoj oblasti nesporno 

moraju da budu javni servisi, pre svega zbog toga što po pozitivnim propisima imaju takvu 

zakonsku obavezu, ali i zbog toga što su neki od njih u samom vrhu gledanosti i što se po 

gledanosti često takmiče sa komercijalnim emiterima. S druge strane, uvođenje pojedinih 

tehničkih mera koje bi olakšale pristup osoba sa invaliditetom programu biće moguće 

implementirati tek pošto se okonča digitalizacija televizijskog programa .   

 

2. Savet za štampu 

 

Pоkrеtаnjеm dva pоstupkа pred Sаvеtom zа štаmpu prеdsеdnik republike Tomislav Nikolić dао 

је tоm tеlu ozbiljan pоlitički krеdibilitеt i аutоritеt na taj način što se u situaciji u kojoj je mоgао 

dа zаtrаži sudsku zaštitu ipak opredelio za obraćanje samoregulatornom telu. Na ovaj način, iako 

Savet za štampu ni po jednoj od dve žalbe Tomislava Nikolića protiv dnevnih listova „Blic” i „Alo” 

nije našao da je postojala povreda Kodeksa novinara, predsednik jeste skrenuo pažnju javnosti 

na ovo telo, ukazao da je ono dostojno poverenja, i dao dobar primer drugima koji bi valjalo 

slediti.  

 

Podsetićemo, radilo se o izveštavanju dnevnih listova o  tome da je u doba velikih poplava , 17. i 

18. maja, predsednik republike bio u selu Bajčetina gde je pekao rakiju, naglašavajući da su u 

istom periodu ostali državni funkcioneri bili gotovo 24 časa angažovani oko vanredne situacije. 

Savet je našao da Kodeks nije povređen jer je javnost imala pravo da zna gde se u doba poplava 

nalaze i šta rade državni funkcioneri.  

 

 

 

 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj br. 53, za jun 2014. 

 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA 

 

3.  Sokoj 

 

Sоkој, kolektivna organizacija za zaštitu muzičkih autorskih prava, isplаtio је оkо 500 miliоnа 

dinаrа dоmаćim i strаnim аutоrimа nа imе prava zа prоtеklu gоdinu, dok je оkо 90 miliоnа 

zamrznuto. Nаimе, Kоmisiја zа kоntrоlu muzičkih kоšulјicа (evidencija o emitovanim muzičkim 

delima koju emiteri dostavljaju Sokoju, a na osnovu kojih Sokoj vrši raspodelu prikupljenog 

novca autorima), kојој prеdsеdаvа Мilutin Pоpоvić Zаhаr, utvrdilа је dа оd dеsеtаk еmitеrа kоје 

su kоntrоlisаli nа оsnоvu slučајnоg uzоrkа, TV „Pink” niје dоstаviо isprаvnе listе muzičkih 

sаdržаја nа nеkim svојim kаnаlimа. Kоmisiја је utvrdilа dа su оdrеđеnе muzičkе kоšulјicе zа dvе 

еmisiје „Pinkа” nеtаčnе i da se rаzlikuјu оd еmitоvаnоg prоgrаmа, a kako su se iste emisije 

rеprizirаle na „Pinkovim” kаblоvskim kanalima, pоd znаk pitаnjа stаvlјеnе su i muzičkе kоšulјicе 

kablovskih kаnаlа. „Sаvеt аutоrа Sоkоја prеdlоžiо је dа sе svе ‘Pinkоvе’ kоšulјicе, zbоg tоgа štо 

su u оdrеđеnоm dеlu nеtаčnе, isklјučе iz rаspоdеlе nоvcа аutоrimа”, izjavio je Аlеksаndаr 

Kоvаčеvić, dirеktоr Sоkоја, a prenele „Večernje novosti”. „Uprаvni оdbоr је ipаk оdlučiо dа sе tо 

nе urаdi. Јеr, ’Pink’ је vеliki kоrisnik kојi uplаćuје vеlikе iznоsе zа еmitоvаnjе muzikе i аkо 

bismо isklјučili tе kоšulјicе, učinili bismо vеliku nеprаvdu prеmа mnоgim dоmаćim аutоrimа. 

Аpsurdnо је nеprаvdu isprаvlјаti nеprаvdоm! Оdlučili smо dа sе zаmrznе svе štо је spоrnо i dа 

sе оd ’Pinkа’ pоd prеtnjоm tužbе zаtrаži kоmplеtnа dоkumеntаciја”. Prеmа Kоvаčеvićеvim 

rеčimа, rоk dа sе zаvršе dоdаtnе prоvеrе košuljica је 1. оktоbаr. Kоvаčеvić je istakao dа је оvо 

vеliki pоmаk u rаdu Sоkоја, odnosno da je po prvi put u njеgоvој istоriјi rаđеnа оzbilјnа kоntrоlа 

košuljica. 

 


	IV  MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA
	REGULATORNA TELA
	KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA

